Satu
ujikaji di lakukan terhadap 18 orang pelajar di kelas A. Pelajar-pelajar
tersebut di bahagi kepada tiga kumpulan iaitu kumpulan yang mengulangkaji sejam
pada hujung minggu (kumpulan Rendah), kumpulan yang mengulangkaji dua jam pada
hujung minggu (kumpulan sederhana) dan kumpulan yang mengulangkaji tiga jam
pada hujung minggu (kumpulan Tinggi). Keputusan peperiksaan Matematik di ambil
setelah masa tiga bulan berlalu. Keputusan Matematik tersebut seperti dalam
gambar rajah di atas.
Klik Analyze, kemudian Compare
Means. Seterusnya, klik pada One-Way ANOVA.
Klik
pada tanda arah seperti gambar rajah di atas untuk memasukan
pembolehubah-pembolehubah kepada tempat sepatutnya. Pembolehubah bersandar ( skala
nisbah atau skala selang) pada Dependent List. Manakala factor atau
pembolehubah bebas (skala nominal atau skala ordinal) ke dalam kotak Factor.
Klik
pada butang Post Hoc
Klik
pada ujian Scheffe seperti gambar rajah di atas. Ujian scheffe juga di
kenali sebagai scheffe’s prosedur atau
kaedah scheffe’s. Ujian ini adalah ujian selepas daripada ujian ANOVA. Hanya
selepas mendapat signifikan F-statistik dalam ujian ANOVA, maka ujian Scheffe
berguna untuk mencari pasangan min (means) yang signifikan.
Di
antara tiga ujian perbezaan min (means) seperti Fisher’s LSD dan Tukey’s
HSD, ujian Scheffe adalah paling fleksibel tetapi dengan kekurangan
ujian kekuatan paling rendah di antara ketiga-tiga ujian post-hoc yang
di nyatakan.
Untuk
menentukan ujian post-hoc yang akan digunaka amat bergantung pada
beberapa perkara. Di antaranya, jika mahu melakukan perbandingan pairwise,
maka ujian Tukey adalah sesuai kerana ujian tersebut akan merapatkan jurang
selang keyakinan (confidence interval).
Manakala,
jika mahu menjalankan analisa terhadap semua pasangan min (means) yang
ringkas atau kompleks, maka analisa post-hoc seperti ujian Scheffe
akan memberikan jurang selang keyakinan yang rendah juga.
Kemudian,
klik pada butang Options. Pilih Descriptive dan tekan pada butang
Continue.
Keputusan
daripada jadual ANOVA, menunjukan bahawa terdapat perbezaan keputusan
peperiksaan akibat daripada intervensi dalam jumlah masa di luangkan
mempelajari subjek Matematik pada hujung minggu, F(2,15) = 40.127, p
< 0.000.
Nilai
min (means) memberi penunjuk bahawa bagi setiap tahap intervensi jumlah
ulangkaji pada hujung minggu (daripada rendah ke tinggi), maka terdapat
peningkatan pada jumlah markah Matematik (rendah: M = 34.33; medium: M = 44.33;
tinggi: M = 84.33).
Walaupun
signifikan F-ratio adalah tinggi (p < 0.000), menandakan
bahawa min di antara tiga kumpulan adalah berbeza secara signifikan, tetapi ini
tidak menunjukan ‘’lokasi’’ perbezaan tersebut.
Bagi
menguji secara spesifik perbezaan di dalam kumpulan-kumpulan tersebut, beberapa
ujian post-hoc boleh di gunakan. Dalam kes ini, ujian Scheffe di
gunakan.
Dalam jadual Multiple Comparisons di
atas, lajur kolum Mean Difference (I-J), perbezaan pada min di sertai
bersama dengan asterisks, menunjukkan kumpulan mana yang berbeza di
antara satu sama lain pada signifikan 0.05 (α = 0.05).
Markah
kumpulan Rendah dan sederhana tidak berbeza secara signifikan, dengan nilai p =
0.269. Keputusan ini, memaparkan bahawa, jumlah jam ulangkaji dengan kesan
terhadap jumlah markah Matematik, secara signifikan oleh jumlah masa ulangkaji
oleh kumpulan Tinggi (selama 3 jam setiap minggu).
- Bagi mendapatkan perkhidmatan Analisa Statistik boleh hubungi kami. Sila klik di sini untuk maklumat lanjut: https://mesrastats.blogspot.com/2014/06/data-analisa-data-entry-sem-spss-excel.html