Set
data merupakan contoh. Pada lajur kolum Kumpulan, kod 1 mewakili kawalan,
manakala Kumpulan 2 mewakili kumpulan rawatan. Peserta-peserta menjalani dan
menyertai program pemasaran anjuran sebuah syarikat ternama dalam negara selama
sembilan bulan. Setiap selang tiga bulan peserta-peserta akan diuji dengan
melalui satu ujian dalam masa sehari. Selepas selesai ujian tersebut pada hari
tersebut, nilai jualan dalam Ringgit akan di rekodkan. Ujian analisa SPANOVA
akan digunakan untuk mengenal pasti samada program berkenaan berkesan dalam
meningkat jualan-jualan peserta.
Klik
pada Analyze dan kemudian, halakan kepada cursor ke General
Linear Model. Klik kepada analisa pilihan iaitu, Repeated Measures.
Pada
kotak Within-Subject Factor Name, pengkaji atau penganalisa perlu
memasukan nama sesuai mengikut data yang ada. Kemudian, masukkan Number of
Levels iaitu bilangan ulangan ukuran itu di ambil. Dalam contoh ini
sebanyak tiga kali iaitu pada bulan ketiga, bulang keenam dan bulan kesembilan.
Setelah itu,klik pada Add.
Setelah
klik pada Add, maklumat akan berpindah ke dalam kotak seperti di atas.
Selepas itu, klik pada Define.
Setelah
semua maklumat yang di perlukan telah di pindahkan ke dalam kotak-kotak yang
sepatutnya, penganalisa perlu tekan pada butang Plots seperti gambar di atas.
‘Kumpulan’
(Between-Subjects Factor) di pindahkan ke dalam kotak Separate Lines,
manakala ‘bulan’ (Within-Subjects Variables) ke dalam kotak Horizontal
Axis.
Setelah
maklumat berpindah ke tempat-tempat sepatutnya, klik Add untuk
memindahkan maklumat sebelumnya ke dalam kotak Plots.
Setelah
maklumat memasuki ke dalam kotak Plots, maka butang Continue di
tekan. Selepas itu, klik pada kotak Options untuk ke Langkah seterusnya.
Maklumat
atau pembolehubah ‘bulan’ di pindahkan ke dalam Display Means for.
Kemudian,klik pada Compare main effects. Setelah itu, pilih Bonferroni.
Klik pada Descriptive statistics dan Homogeneity tests. Akhir
sekali, klik pada Continue dan OK untuk mendapatkan keputusan (output)
daripada analisa.
Pada
jadual Measure: MEASURE_1, terpapar pembolehubah bebas bulan yang mengandungi
data pengukuran berulang yang di kumpul untuk tiga bulan iaitu tiga_bulan
(bulan ke tiga), enam_bulan (bulan ke enam) dan sembilan_bulan (bulan ke
Sembilan)
Pada
jadual seterusnya, Between-Subjects Factors, ditunjukkan nilai bilangan
responden bagi setiap kumpulan, N.
Perincian
lebih berkaitan Descriptive Statistics adalah Mean, Std Deviation (sisihan
piawai) serta jumlah responden bagi setiap padanan sel. Sebagai contoh, bagi
Kumpulan 1 dan bulan ketiga (tiga_bulan), Mean, adalal bersamaan 61.43 ( 61.43
ringgit mengikut contoh yang digunakan), manakala sisihan piawai adalah 5.204.
Perlu di ingatkan bahawa sisihan piawai tidak mengikut atau mempunyai unit
seperti ringgit atau lain-lain kerana sisihan piawai adalah unit yang telah di standardized-kan,
bagi memudahkan perbandingan. Daripada sel yang sama dapat di ketahui juga
terdapat 30 responden yang memenuhi kriteria atau termasuk dalam Kumpulan 1 dan
tiga_bulan.
Pada
jadual di atas, maklumat yang di dapati adalah berkaitan kovarians bagi
pembolehubah bersandar merentasi kumpulan-kumpulan pembolehubah bebas yang
sama. Nilai Sig. atau p = 0.072 (p > 0.05), maka
hipotesis di terima. Dengan kata lain, syarat kesamaan nilai kovarians di
patuhi.
Dalam
jadual di atas, ujian Multivariate Pillai’s Trace menunjukkan bahawa
kesan utama pembolehubah bebas ‘bulan’ [F(2,56) = 36.532, p<0.05].
Manakala,bagi
interaksi kedua-dua pembolehubah bebas, bulan*Kumpulan [F(2,56) = 18.534, p<0.05)]
terhadap pembolehubah bersandar (dependent variable) jumlah jualan adalah
signifikan.
Beralih
pada ujian Mauchly’s test bagi menguji andaian sphericity. Sebagai
peraturan umum, Sphericity di andaikan dipenuhi jika Sig. > 0.05.
Berdasarkan jadual di atas, jelas Sig. = 0.001 (p< 0.05). Maka
terdapat isu sphericity. Bagi mengatasi masalah ini, penyelarasan nilai
df perlu dilakukan dengan menggunakan nilai Epsilon Huynh-Feldt.
Natijahnya, jadual Mltivariate Pillai’s Trace sebelum ini tidak boleh di
gunakan dan penyelarasan nilai df kajian perlu dilaksana.
Berikut
adalah jadual penyesuai nilai df (degree of freedom) dengan menggunakan
nilai Huynh-Feldt. Melalui nilai yang di bentangkan oleh jadual di atas,
pembolehubah bebas ‘bulan’ [F(1.706,97.248) = 53.678, p < 0.05] dan
interaksi bulan*Kumpulan [(F(1.706,97.248) = 27.615, p <0.05] yang
signifikan.
Ini
membuktikan bahawa program pemasaran yang di laksanakan bukan sahaja
mempengaruhi jumlah jualan harian secara individu, malah interaksinya dengan
pembolehubah bebas Kumpulan juga memberi kesan kepada jualan peserta atau
responden kajian.
Output
daripada Tests of Within-Subjects Contrasts menunjukkan terdapat
hubungan linear (bentuk graf yang lurus) yang signifikan antara ketiga-kita
bulan dalam pembolehubah bersandar ( sila rujuk graf Profile Plots).
Populasi
varians tidak sama jika “Sig.” atau p < 0.05. Maka objektif pengkaji adalah
mendapat nilai sebaliknya, iaitu p > 0.05. Berdasarkan keputusan analisa di
atas, kesemua adalah melebihi. Oleh sebab itu, nul hipotesis bahawa varians
populasi merentasi populasi tidak di tolak. Kesemua pembolehubah mematuhi
andaian kehomogenan sisihan (homogeneity of variance).
Jadual
ini adalah keputusan ANOVA dua-hala untuk sampel-sampel bebas.Nilai min jumlah
jualan bagi kedua-dua kumpulan rawatan (treatment) dan kawalan (control)
berbeza secara signifikan [f(1,57) = 10.846, p < 005].
Nilai
min atau purata jualan pada hari ujian pada tiga_bulan, enam_bulan dan
sembilan_bulan. Tertinggi di catat pada sembilan_bulan ( selepas menyertai
program selama sembilan bulan) (Min = 76.355), diikuti enam_bulan (Min =
67.576) dan terendah sembilan_bulan (Min = 59.389).
Memerhatikan
pada jadual di atas, perlu di beri perhatian bahawa label berkenaan berkait
dengan titik masa data di kutip daripada eksperimen program pemasaran terhadap
jumlah jualan adalah daripada jadual Within-Subject Factors.
Jadual ini memberi nilai perbezaan yang signifikan (p < 0.05) di antara titik masa individu (selepas ralat jenis 1 dikawal dengan menggunakan kaedah Bonferroni). Jelas pada jadual di atas, setiap hubungan adalah signifikan berbeza min.
Jadual ini menunjukkan
keputusan ujian multivariat sebelum penyelarasan nilai df.
Plot
di atas adalah elemen terakhir dalam analisis SPANOVA. Plot ini memperlihatkan
secara grafik limitasi dalam program yang dijalankan. Paksi graf di dalam SPSS
boleh diubah bagi mendapat gambaran lebih jelas dan tepat. Ini adalah kerana,
profil plot berkemungkinan akan menampakkan sesuatu keadaan itu secara
berlebihan, sebagai contoh perbezaan min pada paksi-y akibat daripada julat
paksi yang kecil atau sempit. Walau bagaimanapun, sesuatu graf itu membantu
bagi memudahkan sesuatu kefahaman keputusan atau output berjadual.
Bentuk
graf jelas memaparkan nilai min skor ujian jualan bagi kumpulan rawatan iaitu
meningkat secara linear dari bulan 3, bulan 6 dan bulan 9, sedangkan bagi
kumpulan kawalan seolah-seolah tidak banyak perubahan pada pangkalnya dan
mendatar pada hujungnya. Kesimpulan dapat dibuat bahawa program pemasaran yang
di sertai oleh responden atau peserta meningkat jualan peserta.
- Bagi mendapatkan perkhidmatan Analisa Statistik boleh hubungi kami. Sila klik di sini untuk maklumat lanjut: https://mesrastats.blogspot.com/2014/06/data-analisa-data-entry-sem-spss-excel.html